انرژی خورشیدی بهترین جایگزین سوخت های فسیلی در ایران

ایران از نظر مقدار دریافت انرژی در شمار بهترین کشورها محسوب می شود، اما تکنولوژی های کاربرد این انرژی مهم در ایران توسعه چندانی نیافته است، ولی کشورهای صنعتی از آغاز بحران انرژی که با افزایش قیمت نفت همراه بود، انرژی های تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی نمودند.

به گزارش بهداشت نیوز، انرژی نیروی اصلی و اساسی زندگی انسانها است. دوره های مختلف تمدن انسان، براساس کشفیات و اختراعات و بهره گیری از منابع انرژی های گوناگون شکل گرفته اند.

پس از افزایش قیمت در سال 1973 کشورهای پیشرفته صنعتی مجبور شدند به مسئله انرژی جدی تر بنگرند و این دید پس از افزایش مجدد قیمت نفت بعد از انقلاب اسلامی وسعت بیشتری یافت. این مسئله به عنوان بحران انرژی یا بحران احتراق نام گرفت و سرآغاز تحقیقاتی در زمینه صرفه جویی و یا بهینه سازی مصرف انرژی گردید.

این صرفه جویی در اولین مرحله تمامی سیاست گذاری های انرژی و جز برنامه های کوتاه مدت قرار گرفت و در برنامه های میان مدت و بلند مدت مواردی مانند پیدا نمودن منابع جدید انرژی و منابع انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید و باد و امواج و غیره در دستور کار قرار گرفت.

وضعیت انرژی خورشیدی در ایران
ایران در مجموع کشوری است بسیار آفتابی و از نظر مقدار دریافت انرژی خورشیدی در شمار بهترین کشورها محسوب می شود. انرژی فراوان و لایزال خورشید، بدون نیاز به شبکه های انتقال و توزیع عظیم و پرخرج، در سراسر کشور گسترده شده است.

معماری سنتی ایران نشاندهنده توجه خاص ایرانیان در استفاده صحیح و موثر از انرژی خورشیدی در زمان های قدیم می باشد. متاسفانه در حال حاضر با وجود علوم و تکنولوژی های جدید در کشور استفاده از انرژی خورشیدی بسیار ناچیز است.

چنین تصور می شود  که وجود منابع عظیم نفت و گاز و پایین بودن سطح علمی و فنی کشور باعث عدم پیشرفت در استفاده از انرژی خورشیدی می شود ولی بایستی توجه شود که:

ارزش واقعی منابع فسیلی خیلی بیشتر از آن است که از نفت برای گرم کردن آب و یا گرمایش ساختمانها و اموری از قبیل آنها استفاده شود.

منابع نفت و گاز رو بزوالند و دیر یا زود این منابع تخلیه خواهند شد.

در مواقع بحرانی مانند زمان جنگ که اختلالاتی در استخراج و تولید ایجاد می شود و یا در زمستان به علت بسته بودن راهها، امر توزیع مختل می گردد و مصرف کنندگان با کمبود شدید سوخت روبرو خواهند شد.

از طرفی می توان به صراحت اعلام کرد که سطح کنونی علمی و صنعتی کشورمان برای ایجاد و گسترش تکنیک خورشیدی به حد کافی آمادگی دارد.

فناوری استفاده از انرژی خورشیدی
انرژی خورشیدی را می توان با استفاده از یکی از روش های شیمی خورشیدی، برق خورشیدی، گرما خورشیدی بدست آورد:

شیمی خورشیدی: در این روش با تابش خورشید بر سطح زمین و ایجاد عمل فتوسنتز در گیاهان و تبدیل CO2به O2 و تولید مواد غذایی در زمین عامل بقا زندگی برای انسان و سایر جانداران می گردد.

شیمی خورشیدی به دو دسته کلی تقسیم می شود: سیستمهای فتوشیمیایی که در ان از تشعشع خورشید در عملیات شیمیایی استفاده می شود و سیستم های هلیوترمیک که در ان ها از حرارت خورشید به عنوان یک منبع حرارتی بهره گیری شده و عملیات شیمیایی انجام می گیرد.

برق خورشیدی: اگر با استفاده از مبدلهایی خورشید به الکتریسیته تبدیل شود و قدرت مورد نیاز سفینه های فضایی و قمرهای مخابراتی و سایر دستگاههای الکتریکی در زمین تامین گردد این روش به مورد اجرا گذاشته می شود.

گرما خورشیدی: روش گرما خورشیدی با استفاده از انواع کلکتورها و تولید انرژی حرارتی، جهت تامین آبگرم مصرفی- حرارت مرکزی و تهویه مطبوع ساختمانها و نیز جهت تولید بخار و راه اندازی دستگاههای تولید قدرت و دیگر عملیات حرارتی مورد استفاده قرار می یگرد.

سیستم های آبگرمکن خورشیدی؛ سیستمهای گرمایش و سرمایش ساختمانها؛ سیستمهای تهیه آب شیرین و آب مقطرگیری؛ سیستم های انتقال و و پمپاژ؛ سیستمهای تولید فضای سبز؛ سیستمهای خشک کن و خوراک پز خورشیدی؛ سیستم های سردکننده خورشیدی؛ برج های نیرو و نیروگاههای خورشیدی از موارد کاربرد گرما خورشیدی می باشد.

انرژی های تجدید پذیر تا سال 2040 جایگزین سوخت های فسیلی می شوند
انرژی‌های تجدیدپذیر جزو نوآوری‌های مفید بشر در طول تاریخ هستند. خودروهای الکتریکی یکی از نتایج این نوآوری‌ها هستند که با سرعت زیادی در حال فراگیر شدن هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده به احتمال زیاد تا سال ۲۰۴۰ میلادی، انررژیی‌های تجدیدپذیر مانند برق و انرژی خورشیدی، جایگزین سوخت‌های فسیلی خواهند شد.

خودروهای الکتریکی به سرعت در حال فراگیر شدن هستند و استفاده از سوخت‌های فسیلی به تدریج در حال کاهش است. بر اساس گزارش بلومبرگ، در طول ۲۵ سال آینده، قیمت سوخت‌های فسیلی پایین خواهد ماند اما این پایین بودن قیمت به حدی نخواهد بود که جمعیت جهانی را از تغییر مسیر به سمت انرژی‌های تجدید پذیر باز دارد.

البته هزینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در این دوره با کاهش مواجه خواهد شد و آمارها کاهش حدود ۴۱ درصدی را گزارش کرده‌اند. تولید این نوع انرژی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود ۷۰ درصد از انرژی مصرفی اروپا و ۴۴ درصد از انرژی مورد نیاز آمریکا تا ربع قرن آینده از نوع تجدیدپذیر باشد. از لحاظ تعداد خودروهای الکتریکی، عرضه‌ی ۴۱ میلیون خودرو از این نوع، تا سال ۲۰۴۰ پیش‌بینی می‌شود.

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های نو تا این زمان به حدود ۱۱.۴ تریلیون دلار خواهد رسید و ۶۰ درصد از این سرمایه‌گذاری به انرژی‌های باد و خورشید اختصاص خواهد یافت. البته کاهش قیمت انرژی‌های بادی و خورشیدی نسبت به سوخت‌های فسیلی، تا سال ۲۰۴۰ به طول نخواهد انجامید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷، این انرژی‌ها به صرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی شوند.

النا جیاناکوپولو  یکی از کارشناسان این گزارش در یک نشست خبری درباره‌ی این گزارش می‌گوید: “یکی از نتایج جالب در این گزارش در مورد گاز است. تا سال ۲۰۲۷، گاز دیگر به عنوان یک منبع جهانی انرژی شناحته نخواهد شد و انرژی‌های نو جایگزین آن خواهند شد. البته در آمریکای شمالی آمار کمی متفاوت است. در مورد ذغال سنگ نیز پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۷، انرژی‌های نو جایگزین این سوخت شوند.

البته تنها مورد نگران‌کننده در مورد این آمار مسئله‌ی گرمایش زمین و خطراتی است که سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌کنند. محققان معتقدند این دوره‌ی ۲۵ ساله‌ی پیش‌بینی شده، بسیار طولانی است و آسیب‌های زیست‌محیطی سوخت‌های فسیلی تا آن زمان بسیار زیاد خواهد بود.

خبرهای امیدوارکننده در مورد کشور چین با صنعت رو به رشد آن است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ رشد خواهد داشت و از آن زمان رشد صنعت در این کشور کاهش یافته و تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد شد. البته بازارهای در حال رشد آسیایی دیگر مانند هند تا سال ۲۰۴۰ رشد خواهند داشت و تولید کربن آنها نسبت به سال ۲۰۱۵ پنج درصد رشد خواهد داشت.

اولین ساختمان خورشیدی در ایران
اولین ساختمان خورشیدی در ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران به منظور مطالعه و پژوهش در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی و امکان بررسی روش های استفاده از انواع انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی بنا گردیده است. طرح و اجرای انکه الهام گرفته از معماری سنتی ایران می باشد در حقیقت تلفیقی از روش های ساختمان سازی سنتی  و طرح های نوین استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان می باشد.

این سازمان تحقیقاتی توسط سازمان های بین المللی همچون سازمان تربیتی، فرهنگی و علمی ملل متحد (یونسکو) ، IFIA و دیگر مراکز ملی و تحقیقاتی دست اندرکار در مطالعات انرژی و ساختمان در ایران، حمایت و مراسم افتتاح آن با تشکیل سه کارگاه آموزشی و با شرکت پژوهشگرانی از کشورهای هندوستان، ترکیه و ایران برگزار گردید.

مراسم افتتاح ساختمان در تاریخ 29/2/77  در دانشگاه علم و صنعت ایران زمینه مناسب جهت تبادل اطلاعات بین محققین و متخصصان در زمینه انرژی های نو و بهینه سازی مصرف و بخصوص چگونگی عملکرد یک ساختمان خورشیدی را فراهم آورد.

ساختمان انرژی پلاس با قابلیت تامین تمام انرژی های مورد نیاز ساخته شد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند ساختمانی را طراحی و تولید کنند که کلیه انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کند.

اولین ساختمان انرژی کشور با عنوان” ساختمان انرژی +(Energy Plus) ایران” از سوی پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد.

این ساختمان دارای پوشش دهی نانو عایق در سقف و جداره ها، شیشه های دو جداره با پوشش ضد (UV اشعه ماوراء بنفش)، پوشش سبز گیاهی، سیستم آبگرم خورشیدی، برق خورشیدی است.

ساختمان “انرژی پلاس” که در زمینی به مساحت 116 متر مربع در سه طبقه در خیابان استاد نجات الهی احداث شده است، کلیه انر‍ژی مورد نیاز خود را از خورشید جذب و تامین می کند.

این ساختمان با پوشش های گیاهی و لایه های پوششی شیشه ها از ورود اشعه UV که باعث گرمای داخل ساختمان می شود تا میزان 99 درصد ممانعت می ‌کند به گونه ای که به میزان57 درصد مقدار انرژی سرمایشی مورد نیاز در تابستان را کاهش می ‌دهد

منبع : بهداشت نیوز

برچسب‌ها:,